3 september 2020
‘Wij houden de financiële drempel zo laag mogelijk’
Is het duidelijk dat er een toekomst is voor gezamenlijke laadinfra in uw VvE en is verzwaring van de elektrische installatie een vereiste? Dan is de VvE aan zet om – na de juiste besluitvorming - te investeren in aanpassing van de installatie. Mogelijk kan een VvE Energiebespaarlening hierbij een rol spelen. Accountmanager Fiona Hamberg van het Nationaal Energiebespaarfonds vertelt hoe.
Behalve particulieren kunnen ook VvE’s aankloppen bij het fonds?
‘Ja, een VvE met minimaal acht appartementsrechten kan een beroep op ons doen. We hebben een flinke lijst met duurzaamheidsmaatregelen voor de bestaande bouw, waarvoor je een lening kunt aanvragen. Een VvE kan minimaal € 25.000 lenen, tegen heel gunstige voorwaarden zoals een lage rente. Speciaal om VvE’s op weg te helpen staat gemeenschappelijke laadinfra sinds een jaar ook op de lijst. Hier had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om gevraagd. Dat ziet ook het belang van elektrisch laden voor bewoners van grotere woongebouwen.’
Hoe lang bestaat het Nationaal Energiebespaarfonds al?
‘Het is in 2014 in het leven geroepen op initiatief van het Rijk. Daarna zijn er co-financiers bijgekomen, de Rabobank, de ASN Bank, de Council of Europe Development Bank en de Europese Investeringsbank. Er is € 1 miljard beschikbaar. Met het geld dat er wordt afgelost en de rente vullen we het fonds weer aan.’
Welke voordelen heb je als VvE als je bij het fonds leent?
‘Ten eerste zijn er zijn niet veel andere partijen die VvE’s financieren. Zoals ik al aangaf hanteren we een heel aantrekkelijke rente, vanaf 2 procent. Niet voor niets zijn we opgericht om de drempel voor verduurzaming zo laag mogelijk te houden. Wij begeleiden de VvE bovendien kosteloos bij de aanvraag.’
Wat houdt die begeleiding in?
‘Wij koppelen een van onze accountmanagers aan een VvE die een aanvraag doet. Deze leidt de aanvraag in goede banen. Alle VvE’s kunnen gebruik maken van die begeleiding vanuit ons kantoor in Amersfoort. Bij een aanvraag boven de 2,5 ton schuift de accountmanager aan bij bestuursvergaderingen en geeft hij of zij een presentatie in de ALV.’
Hoe is de belangstelling vanuit VvE’s voor financiering van laadinfra?
‘Er is zeker interesse. Tot nu toe informeerden al meer dan vijftig VvE’s naar de mogelijkheden. Die gaan duidelijk niet over één nacht ijs met hun besluitvorming, want de aanvragen stromen nog niet binnen. De coronacrisis helpt hierbij niet. Maar het is ook logisch dat het realiseren van laadinfrastructuur niet heel snel gaat. Als je met elkaar de toekomst onderzoekt, kost dat tijd.’
Het is bovendien mogelijk om combinaties te maken met andere investeringen in duurzaamheid.
‘Zeker. De elektrische auto van een bewoner kan de aanleiding zijn om aan de slag te gaan. Ik zie ook dat verduurzaming van het gebouw een VvE triggert om na te denken over laadinfra. Je bent met elkaar eigenaar van de schil van je gebouw en van de technische installaties. Bij het ondertekenen van de koopakte heb je de afspraak gemaakt het gebouw netjes in stand te houden. Maar instandhouding was vroeger wat anders dan in deze tijd. Verduurzaming hoort er tegenwoordig echt bij. Goede laadinfra is in de nabije toekomst een waardeverhogende factor. De maandelijkse bijdrage aan je VvE zullen iets stijgen. Maar je geeft wel iets moois door aan de volgende bewoner van jouw appartement. Dat geldt natuurlijk voor de totale verduurzaming. Maak daarom als VvE een plaatje wat duurzaamheid voor iedereen betekent. Bijvoorbeeld comfortabeler wonen, lagere energielasten, toekomstbestendige mobiliteit. Zo creëer je een pakket waar iedereen wat aan heeft.’
Meer weten over de kosten en besluitvorming die komen kijken bij het installeren van een laadpunt voor elektrische auto’s in uw VvE? En wie wat betaalt? Van belang is in elk geval de verwachting of het aantal gebruikers de komende jaren groeit en of het nodig is om de elektrische installatie te verzwaren. Onze beslisboom geeft een indicatie wanneer de eigenaar van de auto bijdraagt, en wat u in gezamenlijkheid betaalt. Over de juridische kanten hiervan leest u meer in dit artikel.